Promocja Gminy Jedlnia-Letnisko w roku budżetowym 2015

logo_2Promocja (łac. promoveo: poruszać się) oznacza wg definicji marketingowych „zbiór środków, za pomocą których przedsiębiorstwo lub sprzedawca komunikuje się z rynkiem, czyli przekazuje informacje o swojej działalności lub konkretnych produktach i usługach”. Promocja służy budowaniu marki produktu, ale także – patrząc z perspektywy społecznej i aksjologicznej – pewnych idei i wartości.

Promocja znajduje także swoje miejsce na płaszczyźnie samorządowej, gdzie marką jest konkretna gmina, powiat czy województwo. Dzięki działaniom promocyjnym można pobudzić aktywność turystyczną i gospodarczą na terenie promowanej jednostki samorządu terytorialnego. I tak niejednokrotnie promocja samorządów skierowana jest pod adresem turystów krajowych i zagranicznych, potencjalnych inwestorów. Jest to proces marketingowy który powinien być długofalowy o jasno sprecyzowanych celach, formach i odbiorcach promocyjnych działań.

Wydatki związane z promocją jednostek samorządu nie od dziś budzą także emocje jako potencjalne źródło funduszy służących celom niekoniecznie związanym z rzeczywistą ideą promocji samorządu. Jawność promocji gminy i analiza jej celowości ogranicza możliwe nadużycia lokalnych samorządów.

Warto przyjrzeć się jak wyglądała promocja gminy Jedlnia-Letnisko na podstawie faktur udostępnionych (nie bez oporów) w trybie dostępu do informacji publicznej. W załączonym linku znajdą Państwo wykaz udostępnionych dokumentów scalonych w jednym pliku.

Dokumenty związane z wydatkami promocyjnymi Gminy Jedlnia-Letnisko w 2015 r.

Wśród udostępnionych dokumentów znajdują się faktury za zamawiane audycje pod nazwą „Jedlnia-Letnisko na fali” w Radiu Plus Radom, faktury za artykuły promocyjne w innych mediach, wydatki na upominki w ramach gminnych konkursów, usługi cateringowe, imprezy okolicznościowe, oraz wydatki związane z promocją gminy podczas otwarcia ul. Radomskiej.

Należy przyznać, że znaczna pula wydatków promocyjnych przeznaczona jest na kampanię wewnętrzną wśród mieszkańców gminy. Czy jest to wśród nas konieczne? Chciałoby się rzecz słynną encyklopedyczną definicją: jaki jest koń: każdy widzi. Brakuje jasnej strategii promocji walorów naszej gminy w świecie zewnętrznym, budowania marki społeczności agroturystycznej w otoczeniu przyrody co w efekcie długofalowym przełożyłoby się na korzyści ekonomiczne wśród mieszkańców. Pomimo deklaracji o promocji i rozwoju turystyki w gminie ten temat zdaje się być traktowany ad hoc bez szerszej wizji.

Na koniec zachęcam do odwiedzania i przeglądania uruchomionej Bazy Danych Informacji Publicznej Gminy Jedlnia-Letnisko. Jest to systematycznie aktualizowany zbiór informacji udostępnionych przez gminę z lat poprzednich i uszeregowany w obszary tematyczne. Każdy może wyciągnąć własne wnioski z przedstawianych dokumentów. Wszelkie pytania i sugestie odnośnie obszarów jakie możemy objąć zapytaniem o informacje publiczną można również kierować na adres mailowy jawnoscwgminiejedlnia@gmail.com

Zob. Baza Danych Informacji Publicznej

O autorze

Radek Wdowski: Socjolog - Doktorant Katedry Filozofii Społecznej KUL zajmujący się samorządem terytorialnym, społeczeństwem obywatelskim i patologiami życia publicznego. W latach 2015-2016 pracownik Kancelarii Marszałka Województwa Lubelskiego. Autor publikacji "Pieniądze, prestiż, wpływy. Patologie struktur władzy gminnej na Mazowszu".

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Comments Closed

10 odpowiedzi na „Promocja Gminy Jedlnia-Letnisko w roku budżetowym 2015

  1. Radek wykonał świetną robotę, pozyskując kopie faktur w ramach promocji gminy za cały 2015 rok.

    Zaciekawiła mnie umowa zawarta pomiędzy gminą Jedlnia-Letnisko a parafią w Jedlni-Letnisko dotycząca zorganizowania i sfinansowania imprezy pn. Pierwsza Edycja Koncertów Organowych. Konkretnie par. 6, zgodnie z którym [cyt.] „obie strony zobowiązują się do dochowania tajemnicy co do treści niniejszej umowy.” Zdumiałem się, bo jest to zapis niezgodny z prawem, gdyż mamy do czynienia z wydatkowaniem środków publicznych, więc dokumenty co do zasady są tu jawne i nie można takich klauzuli do umów wprowadzać. Kto nie wierzy, że jest taki zapis, niech zajrzy na 135 stronę pliku PDF. Gminny radca prawny zaspał?

    Produkcja i prezentacja filmu dokumentalnego „ul. Radomska” kosztowała prawie 3 tys. zł. To z okazji otwarcia tej drogi po wykonanej inwestycji? Maciek Frączek zrobiłby to dużo taniej. 😉

    Każdy kolejny „Głos Gminy” coraz droższy. Przedostatni kosztował 3690 zł. Ostatnia gazetka, która właśnie jest rozdawana, jest naprawdę gruba. I robiona coraz bardziej profesjonalnie. W takim tempie w roku wyborczym 2018 na każdy numer gminnej gazetki gmina będzie wydawać po 10 tys. zł.

    No i każda audycja z udziałem wójta w Radiu Plus kosztuje. Za audycję, w której wójt opowiadał o swoich wakacjach w Kenii, też zapłacili podatnicy.

    Jestem złośliwy? 😀

  2. jajajakberety pisze:

    Porażające. Dokumenty bardzo niechlujne, bez podpisów i pieczątek kto odpowiada merytorycznie za taki wydatek, bez stosowania numerów z instrukcji kancelaryjnej I wizytówki dla sekretarza zrobili tylko….sekretarza już nie ma
    🙂

  3. Wojtunio pisze:

    Ludzie, a co to za faktura wystawiona przez firmeAsecura posrednictwo ubezpieczeniowe za … nie, nie za polise tylko za … tekturowe wycinanki . Myslalem, ze spadne z taboreta

  4. Niezależny pisze:

    Przeczytałem raport o stanie gminy i jestem pod wdrażeniem. Wcale się nie dziwię że opozycja i przegrani kandydaci na radnych próbują dyskredytować wójta, czepiają się jakiś bzdetów. Nasza gmina przeżywa rozkwit, zadłużenie spada, boom inwestycyjny, duża aktywność fajnych organizacji i niestety duża aktywność śmiesznych malkontentów.

  5. Victoria pisze:

    Bardzo cieszy JAWNOŚĆ ,
    tak SKRZĘTNIE SKRYWANA.
    Tylko,czy NIECHLUJSTWO AKT,
    to domena /x/ PANA ?

    Wydatki – czy niezbędne ?
    choć potrzebna kultura.
    Jak ją jednak tworzyć ,
    gdy w budżecie dziura ?

    Czy potrzebne / / łosie ,
    co ,,ONYCH ” promują ?
    Gdy ,,mieszczone dane ”
    wciąż PRAWDĘ FAŁSZUJĄ !!!

    POWIELAJĄ ,,cosik ” ,
    co WSZEM i WOKÓŁ ZNANE,
    ,,CZECH by powiedział : ”
    TO JU BYŁO PANE 🙂

    A ten RAPORT o Gminie.
    ,,na stronie GMINY ”
    Mniał być,,CO 1/2 roku
    nie przynosi /x/ UROKU /

  6. Victoria pisze:

    Ten Raport o Gminie ,
    mniał być co pół roku.
    Nie PRZYNOSI niestety
    spoDZIeWaNEGO UROKU .

    Co prawda ,,KOLOROWY”
    i do tego ,,SŁUPKI ” ,
    Jednak ,,za śliski i sztywny,”
    by dzieciom wycierać /x/ 🙂

  7. Niezależny pisze:

    Kończyk, taki za jasnością to czemu moderujesz komentarze. Zaraz zrzuty z ekranu powrzucam na Facebook i pokażę jak wygląda według ciebie dyskusja.

  8. Niezależny, twoje komentarze trafiły do spamu, stąd opóźnienie w ich opublikowaniu. Dlaczego znalazły się w spamie – nie wiem. Sprawdź czy twój komputer nie jest zawirusowany.

  9. czytelnik pisze:

    Jest budżet, są dochody bo podatnicy płacą. Do tego są i środki z poza budżetu gminy Trzeba tylko potrafić inwestować. To nie taki wielki wyczyn. Na szczęscie Ruszczyk wybudował Radomską z uzbrojeniem, do tego plac i parking . Wcześniej poprzednik zrobił Nadrzeczną, do tego mieszkańcy dołożyli się z 15 ulicami. I Jedlnia się zmieniła. Szkoda tylko, że Ruszczyk nie zrobił drugiego chodnika w ulicy Marszałka i jeszcze kilku ulic. Gminne inwestcje drogowe polegajace na tzw. utwardzeniu to szkoda pieniędzy podatników.
    Szkoda, że w 31 inwestycjach zrealizowanych w 2015 r. które podano w Raporcie o stanie gminy nie wykazano udziału środków unijnych . To samo dotyczy 14 inwestycji rozpoczetych w 2015 r, i kończonych w 2016r. Warto się przecież pochwalić.

  10. Victoria pisze:

    Raport pewnie wybitny,
    GDY JEST SAM w SZEREGU !!!
    Stojąc w WOJEWÓDZTWIE
    BLIŻEJ JEDNAK BRZEGU .

    Nareszcie wyszła DOTACJA
    ,,zwodząca” z Maryna.
    Te pięćset ,,do tyłu ” ,
    to poprzednika wina ?

    Czy może BYĆ LEPIEJ
    kiedyś się dowiemy ?
    DROGA PROPAGANDO ,,
    jaki koszt tej ŚCIEMY ?