Jak promuje się Gminę Jedlnia-Letnisko?

Niemal dwa lata minęło jak Wójt Gminy Jedlnia-Letnisko Piotr Leśnowolski straszył mnie pozwem za „nieuprawnione” wg Niego posługiwanie się logiem gminy: „Jako wójt gminy Jedlnia-Letnisko bardzo proszę o nie posługiwanie się znakiem gminy Jedlnia-letnisko do celów prywatnych w celu osiągnięcia – jak rozumiem – większej popularności Pana wypocin zamieszczonych, w mojej ocenie na prywatnym portalu lewackim, działającym w środowisku w określonym celu – proszę więc czynić prywatne działania i na swój koszt, dla zwiększenia swojej popularności. Proszę o natychmiastowe zdjęcie znaku Urzędu Gminy z fb przyklejonego do art. jedlnia.org, co sugeruje, że art. pochodzi ze strony Urzędu Gminy. W przeciwnym razie Urząd będzie dochodził należnego odszkodowania.” – pisał wówczas na mój prywatny adres mailowy . Od tego czasu pozwu nie otrzymałem – co było jasne dla każdego czytającego ze zrozumieniem przepisy prawa powszechnie obowiązującego – a wydatki na promocję, jak rosły, tak rosną…

Wskazywałem wówczas, że dzięki odpowiedzialnej i merytorycznie zaplanowanej promocji można „pobudzić aktywność turystyczną i gospodarczą na terenie promowanej jednostki samorządu terytorialnego. I tak niejednokrotnie promocja samorządów skierowana jest pod adresem turystów krajowych i zagranicznych, potencjalnych inwestorów. Jest to proces marketingowy który powinien być długofalowy o jasno sprecyzowanych celach, formach i odbiorcach promocyjnych działań”. (zob. Promocja Gminy w roku 2015).

Wydatki na promocję Gminy rosną, czy idzie jednak za tym realna zmiana jakościowa? Każdy człowiek, a tym bardziej instytucja wie, że nie sztuka wydać pieniądze – sztuką jest wydawać i gospodarować nimi mądrze. Zestawienie wydatków za ostatnie dwa lata pokazuje, że zasadnicza część budżetu promocyjnego jest dalej „przejadana” w naszym własnym samorządowym gronie, lub lokowana w kampanie reklamowe, które służą czemu? Raczej nie wspólnocie samorządowej…  „Strategię promocyjną gminy” – która de facto nie istnieje, chyba że w głowie nielicznych wpływowych jednostek  – można ująć w jednym haśle: Chleba i Igrzysk! Wydatki na catering, festyny, okładki z logiem, upominki, zabawy sylwestrowe, dożynki, audycje sponsorowane czy artykuły są z pewnością w niektórych sytuacjach potrzebne, tylko nie można tego nazwać promocją gminy z prawdziwego zdarzenia.

Promocja zewnętrzna w zasadzie nie istnieje. Jest to spostrzeżenie o tyle bolące, że mamy jako samorząd dobre warunki na rozwój całorocznej lokalnej turystyki weekendowej. A dobra i znana marka oraz efektywna promocja przekłada się na inwestycje, wzrost zysków lokalnych firm i w konsekwencji wzrost dochodów gminy. Jak zauważa R. Stępowski – ceniony w Polsce specjalista od marketingu terytorialnego  – „strategia promocji/komunikacji marketingowej – pomaga budować wizerunek miasta na zewnątrz, jak i wśród mieszkańców. Służy zainteresowaniu naszą miejscowością/marką: potencjalnych mieszkańców, inwestorów i turystów, ale nie wszystkich, a jedynie bardzo dokładnie wybranych grup. Najlepsza marka bez promocji nie istnieje, a tym samym nie jest w stanie generować zysków (…). Zdarzały się i takie samorządy, które po pewnym czasie od przyjęcia dokumentu pytały agencję, która im go opracowywała, czy nie mogliby podesłać kopii do urzędu, bo oryginał się zagubił” (R. Stępowski, „Wszystko co chciałbyś wiedzieć o marketingu terytorialnym. Z praktyki polskich samorządów”)

Głównymi wydatkami związanymi z promocją gminy w latach 2016-2017 są tymczasem:

  • Emisja Audycji „Jedlnia Letnisko na Fali” – 20 013 zł
  • wydawanie Biuletynu Głos Gminy – 38 007 zł
  • Sylwester 2015/2016 – 15 000 zł (wraz zapewnieniem infrastruktury)
  • Dożynki 2016 – 24 000 zł
  • Dożynki 2017 – 28 000 zł
  • Sylwester 2016/2017 – 10 000 zł

Łączna suma wydatków w oparciu o udostępnione przez Urząd Gminy dokumenty za lata 2016-2017 wyniosła ponad 323 tys. złotych! Nawet jeśli odejmiemy od tej kwoty wydatki poniesione w ramach Funduszu Sołeckiego (o których to decydują, miejmy nadzieję jak najbardziej suwerennie – mieszkańcy wspólnot sołeckich) i zaksięgowane w danym dziale klasyfikacji budżetowej to i tak jest to kwota, o której pewnie mogą jedynie pomarzyć małe i średnie przedsiębiorstwa realizujące strategie promocyjne i kampanie reklamowe swoich własnych marek, a które wiedzą, że dobra promocja to efektywna promocja, zaś brak efektów promocji to brak klientów firmy i pieniądze wyrzucone w błoto.

Wartym zastanowienia jest, czy stać nas jako gminę na taką promocję i takie igrzyska. Nie odmawiam ludziom prawa do zabawy w Sylwestra czy z okazji dożynek, jednak biorąc pod uwagę kolejne zaciągane kredyty (pomimo krytyki poprzednika za ten sam mechanizm) i niewielką jak na deklaracje Włodarza absorpcję  środków unijnych czy nie rozsądnym rozwiązaniem byłoby zaciągnąć „promocyjnego pasa”, a jeśli już go dalej popuszczać to w sposób racjonalny i przemyślany? W kontekście ostatnich doniesień o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu palcówek oświatowych z terenu gminy (tutaj) i zobowiązywaniu mieszkańców do ponoszenia dodatkowych ciężarów finansowych ponad obowiązujące prawem opłaty (tutaj), taka strategia promocyjna wydaje się co najmniej niemoralna, a na pewno jest miernikiem umiejętności zarządzania budżetem publicznym przez organ wykonawczy gminy.

Poniżej zestawienie dokumentów księgowych udostępnionych w trybie dostępu do informacji publicznej za lata 2016-2017 księgowanych w ramach działu klasyfikacji budżetowej Promocja Jednostek Samorządu Terytorialnego. Niech każdy wyrobi sobie zdanie na temat promocji gminy oferowanej Nam: Mieszkańcom, przez organy samorządowe.

Promocja Gminy w 2016

 

A tak wyglądała Promocja Gminy w roku 2017

O autorze

Radek Wdowski: Socjolog - Doktorant Katedry Filozofii Społecznej KUL zajmujący się samorządem terytorialnym, społeczeństwem obywatelskim i patologiami życia publicznego. W latach 2015-2016 pracownik Kancelarii Marszałka Województwa Lubelskiego. Autor publikacji "Pieniądze, prestiż, wpływy. Patologie struktur władzy gminnej na Mazowszu".

Ten wpis został opublikowany w kategorii Publicystyka. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Comments Closed

16 odpowiedzi na „Jak promuje się Gminę Jedlnia-Letnisko?

  1. Victoria pisze:

    Już pij wujek ,piłem ja
    WŁOŚCI przepili my OBYDWA !!!

  2. Victoria pisze:

    Tyle, że to były włości moje,
    ty je TRAWISZ jakby SWOJE!!!
    Więc się zastanów PASOŻYCIE,
    iż się PASIESZ w NASZYM życie !!

  3. Hit pisze:

    Nie promuje gminy tylko swoja osobe i swoje wybujałe Ego

  4. wrzosowiak pisze:

    Na stronach internetowych gminy nie opublikowano wydatków Funduszu sołeckiego w latach 2016 , 2017 i 2018 . Wiele usług gastronomicznych podczas imprez było finansowanych z tych środków . Czy mieszkańcy byli świadomi ,że na imprezach przejadali i przepijali środki które mogły być przeznaczone na inne cele .Tylko w dniu 15 .07.2017r.na imprezę finansowaną z funduszu sołeckiego zakupiono „wodę” za kwotę 1339,03 zł i usługę gastronomiczną za kwotę 2300 zł. W 2015 roku fundusz solecki pozycja 16 Rajec Szlachecki – przeznaczono na zakup papieru ksero dla uczniów ZSO w Natolinie na cele dydaktyczne – 999,60 zł . A jak podzielono fundusz w latach następnych – pytanie bez odpowiedzi bo brak publikacji na stronie urzędu . Z tego zapracowania wójt i sekretarz zapomnieli opublikować a być może o funduszu sołeckim poinformował wójt w radiu w comiesięcznej sponsorowanej audycji . Jaki jest fundusz sołecki na 2018 rok i ile środków przeznaczono na takie imprezy z piciem i wyżerką na które zaprosi nas wielce panujący wójt . Proponuję wójcie w okresie przed wyborami co tydzień imprezę w innym sołectwie przez okres pięciu miesięcy przecież mamy 21 sołectw . Bo sadzę że w tym roku być może „niby przypadkowo” w każdym sołectwie zabezpieczono środki z funduszu sołeckiego na organizację imprezy integracyjnej .
    Jak zabawa to zabawa. Fundusz solecki jest bogaty i nie podlega kontroli – radni też będą mogli się pokazać i promować . Czekamy na publikację funduszu sołeckiego.

  5. saguaro pisze:

    Radek Wdowski: Socjolog – Doktorant Katedry Filozofii Społecznej KUL zajmujący się samorządem terytorialnym, społeczeństwem obywatelskim i patologiami życia publicznego. W latach 2015-2016 pracownik Kancelarii Marszałka Województwa Lubelskiego. Autor publikacji „Pieniądze, prestiż, wpływy. Patologie struktur władzy gminnej na Mazowszu”.

    o Patologi pewnie dużo autor wie.

  6. Radek Wdowski pisze:

    @saguaro – poczytuję sobie Twój komentarz za pochwałę choć nie mi oceniać poziom mojej wiedzy a jedyne co dobrze wiem to, że ciągle trzeba się dokształcać.

    Chyba, że błędnie rozpoznałem Twoje intencje;)?

  7. waldek pisze:

    No będzie robić chłopina lans i promocję za gminne pieniądze przed wyborami. Większość radnych to akceptuje i oby zapłacili za to odpowiednią cenę. A co do kandydatów to dobrze żeby na wójta było ich jak najwięcej i jak najsilniejszych. Wtedy wielki profesjonalista może się psim swędem załapać na drugą turę, ale przepadnie w niej z kretesem. No a jak tam u niego z tym urlopem, dużo zaległego?

  8. Mieszkaniec pisze:

    Należało by się zapytać ile z tej promocji więcej do budżetu gminy
    wpłynęło?

  9. Max pisze:

    Dużo. Odkąd o Jedlni zrobiło się głośno w mediach, czyli od początku rządów Leśnowolskiego, gmina jako jedna z niewielu w radomskim ma dodatni bilans migracyjny. Ludzie osiedlają się tu, a więc mamy większy wpływ do budżetu z podatków od nieruchomości i dochodowych. To wyraźnie widać, jak ktoś analizuje budżety.

  10. elo pisze:

    No kolego ale ty jesteś bystry w każdej gminie ościennej miasta Radom jest dodatni bilans. Jak juz weryfikujesz te twoje wykresy to powiedz mi jak to się działo że bez promocji za czasów Rzeczkowskiego był również dodatni bilans napływu mieszkańców.

  11. Sebastian Sochaj pisze:

    Bzdura jakich mało. Większość podradomskich gmin ma dodatnie saldo migracji tylko z tego względu, że mieszkańcy dużych miast wyprowadzają się na przedmieścia. To ogólnopolska tendencja. Żadna w tym zasługa Leśnowolskiego, a tym bardziej jego żenującej promocji, która polega na opowiadaniu za publiczne pieniądze o prywatnych wakacjach w Afryce.

    1. https://warszawa.stat.gov.pl/vademecum/vademecum_mazowieckie/portrety_gmin/radomski/1425062_jedlnia-letnisko.pdf

    2. https://warszawa.stat.gov.pl/vademecum/vademecum_mazowieckie/portrety_gmin/radomski/1425022_gozd.pdf

    3. https://warszawa.stat.gov.pl/vademecum/vademecum_mazowieckie/portrety_gmin/radomski/1425042_jastrzebia.pdf

    Znacznie ciekawsze są te statystyki:

    ad 1) W 2016 r. dochody gminy na 1 mieszkańca wyniosły 3858 zł.

    ad 2) W 2016 r. dochody gminy na 1 mieszkańca wyniosły 4069 zł.

    ad 3) W 2016 r. dochody gminy na 1 mieszkańca wyniosły 3997 zł.

    Statystycznie jesteśmy biedniejsi od Gozdu czy Jastrzębi. To obraz gminy pod rządami Leśnowolskiego.

  12. CEBEA pisze:

    zgadzam się, że obecna polityka promocyjna gminy nie ma znaczenia dla dodatniego salda migracji. Jest nakierowana jedynie na promocje wójta i…….przypodobanie się nowej formacji politycznej na której pomoc liczy w wyborach. Te audycje po bardzo „rynkowych cenach” mają swój cel!!!

  13. Malkontent pisze:

    Patrząc na to z drugiej strony: lokalne media komercyjne to jakiś żart. Wszystko na sprzedaż, wywiad z politykiem jako usługa, zero trudnych pytań czy dociekań. Jak jest jakaś grubsza impreza skali powiatowej to zjawia się kilkunastu fotoreporterów z super obiektywami. A jak jest afera w gminie to wszyscy gdzieś pochowani po kątach.

    Nominacja Leśnowolskiego na Człowieka Roku w „Echu Dnia” z uzasadnieniem „walczymy o kanalizację” (7 lat???).

    I gdyby nie dostęp do informacji publicznej to by ludzie pewnie myśleli, że wójt regularnie w radiu, bo on medialny taki i dużo ciekawego ma do powiedzenia.

  14. Victoria pisze:

    Nawet gdyby , za Leśnowolskiego wzrosła migracja do Jedlni ,to i tak to jest zasługa poprzednika kt -go CHrzan i Spółka rozliczali za uzbrajanie terenu w tzw ,,POLE”. Jakoby ,to działanie było NEGATYWNE.?/pomijając wszystko inne?/
    A jak jest teraz i rodzi się pytanie :
    Czemu tak szybko uzbraja się Siczki ? Czyżby ,ktoś kupił sobie szereg działek,które trzeba uzbroić ? Czy ,to jest działanie negatywne ? .Jeśli nie ,to czemu działanie poprzedniej ekipy było negatywne ?. Hipokryzja, hipokryzja,tylko DUŻO DROŻSZY SZUM MEDIALNY.

  15. wrzosowiak pisze:

    Wójt uparciuszek udaje ,że nie czyta strony jedlnia.org.pl bo na stronach internetowych gminy w dalszym ciągu nie opublikowano funduszu sołeckiego w latach 2016 , 2017 i 2018 . Wójcie należy wypiąć stronę z segregatora , zeskanować i zamieścić na „jedlnia.pl”. Bo może wójt uznaje że mieszkańcy przeczytają i zaczną rozliczać . Może nad tym funduszem pochyli się komisja rewizyjna rady lub zobowiąże wójta do tej publikacji na stronie . Pytanie – co dalej z zakupioną nieruchomością na Wrzosowie. Gmina zaciągnęła kredyt – zakupiono rezydencję i cisza . Czy wiadomo jakie będą koszty dokończenia tej budowy. Ile pieniędzy tam wpompuje wielce panujący kredytobiorca działający w imieniu podatników .

  16. Koiuy pisze:

    migracja z Jedlnii do Siczek. 😉 Ciekawe kto buduje komu dom? Ciekawe?