Jak przeciwdziałać piratom drogowym? 5 lat temu były konkretne propozycje

Ks. Andrzej Margas wydaje wojnę piratom drogowym na ul. Radomskiej. Wójt Leśnowolski popiera tę ideę. Tymczasem okazja, by rozwiązać problem szarżujących kierowców pojawiła już 5 lat temu, kiedy gmina Jedlnia-Letnisko projektowała przebudowę ulicy. Radomskie Bractwo Rowerowe zaproponowało wtedy konkretne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo ale żaden urząd nie był nimi zainteresowany. Dziś pora te postulaty przypomnieć. Pora też dodać, że poprawy bezpieczeństwa przy drodze wojewódzkiej domagają się również mieszkańcy południowej części Jedlni-Letnisko. Dotyczy to zwłaszcza odcinka w okolicach kładki nad torami, przy skrzyżowaniu ul. Kolejowej i ul. Piotrowickiej.

Zapraszamy do zapoznania się z tekstem opublikowanym przez Bractwo Rowerowe 25 kwietnia 2013 roku:

Jedlnia Letnisko to też obszar działalności Bractwa

Poniżej przedstawiamy pismo skierowane do Urzędu Gminy oraz do Zarządu Dróg Wojewódzkich dotyczące przebudowy ul. Radomskiej w Jedlni Letnisko.

Dotyczy przebudowy drogi wojewódzkiej nr 699 na odcinku od km 7+060,14 do km 8+217,37 w miejscowości Jedlnia-Letnisko

Po zapoznaniu się z dokumentacją projektową składamy uwagi do stałej organizacji ruchu:

1. Wnosimy o niepodnoszenie parametrów drogi do klasy G

Remontowany odcinek biegnie przez środek miejscowości zamieszkałej przez 4 tysiące osób.
W bezpośredniej bliskości drogi usytuowane są budynki: zespołu szkół, przedszkola, ośrodka zdrowia, urzędu gminy oraz licznych sklepów. Wzdłuż ulicy odnotowuje się znaczny ruch pieszych i rowerzystów. W takim przypadku logicznym jest zmniejszenie klasy drogi a nie jej podwyższanie. Ponadto klasa G wyklucza możliwość zastosowania progów zwalniających.

2. Wnosimy o zaprojektowanie wyniesionych tarcz skrzyżowań i wyniesionych przejść dla pieszych

Z przykrością stwierdzamy, że projekt nie przewiduje zastosowania urządzeń spowalniających ruch. Jest to szczególnie ważne na przejściu dla pieszych prowadzącym do Zespołu Szkół Ogólnokształcących i przedszkola. Zastosowane obecnie pulsujące światła nie spełniają swojej funkcji. Między innymi przez to, że fotokomórki nie odróżniają pieszych chcących przejść przez przejście od tych idących na wprost wzdłuż jezdni. Ponadto ze względów bezpieczeństwa wnosimy o wykonanie wyniesionego skrzyżowania Radomska / Piłsudskiego oraz progów poduszkowych w rejonie Urzędu Gminy. Fizyczne spowolnienie ruchu jest niezbędne – na ulicy Radomskiej kierujący notorycznie przekraczają dopuszczalne prędkości. Szczególnie jest to uciążliwe od wiosny do jesieni kiedy rozpoczyna się sezon motocyklowy.

Z przyczyn formalnych wnosimy o uzyskanie zgody na odstępstwo od warunków technicznych na zastosowanie takich urządzeń na drodze wojewódzkiej. Takie odstępstwa są udzielane. Jako przykład niech posłuży droga wojewódzka 824 biegnąca przez Puławy oraz droga wojewódzka 109 w Gryficach. Zaznaczmy, że po wymienionych drogach prowadzona jest regularna komunikacja autobusowa.

Puławy. Wyniesiona tarcza skrzyżowania na drodze wojewódzkiej nr 824

Puławy. Wyniesiona tarcza skrzyżowania na drodze wojewódzkiej nr 824

3. Wnosimy o wyznaczenie przejścia dla pieszych w rejonie przystanku „JEDLNIA LET. I” (dla kierunku RADOM DWORZEC PKS) przy skrzyżowaniu z ul. Równą

Analogicznie jak to zostało zrobione dla bliźniaczego przystanku w przeciwnym kierunku.

4. Wnosimy o likwidację zatoki autobusowej przy skrzyżowaniu Radomska / Mickiewicza (nie przystanku)

Zaprojektowana zatoka w znaczący sposób zawęża chodnik w miejscu największej kumulacji pasażerów czyli na przystanku autobusowym. Obszar przystanku należy planować z zapasem, a nie go ograniczać.

Dobowe natężenie ruchu na drodze wojewódzkiej 699 w wysokości 3528 pojazdów samochodowych ogółem (GPR 2010) nie wymaga stosowania zatok (§ 119. p. 5 Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie).

Wartym zaznaczenia jest fakt, że brak zatoki spełni rolę fizycznego uspokojenia ruchu. Jest to szczególnie ważne w rejonie skrzyżowania Radomska / Mickiewicza / Jasna, gdzie często dochodzi do zdarzeń drogowych włącznie z dachowaniami i niszczeniem ogrodzeń posesji położonych przy ulicy.

5. Wnosimy o wyznaczenie przejazdu rowerowego przy przejściu dla pieszych na wysokości przystanku „JEDLNIA LET. I” (dla kierunku JEDLNIA L./PIOTROWICKA-PĘTLA)

Na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką 737 do miejsca rozpoczęcia przebudowy biegnie ciąg pieszo-rowerowy. Niestety projekt nie uwzględnia w jaki sposób na końcu tego ciągu rowerzysta ma zgodnie z przepisami i bezpiecznie włączyć się do ruchu ogólnego. O ile nie stanowi to problemu dla jadących w kierunku miejscowości Siczki o tyle nie jest to możliwe dla jadących w kierunku Jedlni Letnisko.

6. Wnosimy, aby pod wszystkimi znakami B-1, B-2, D-3 znalazła się tabliczka T-22

Mamy nadzieję, że następne remonty dróg w gminie będą prowadzone przy większym udziale społeczeństwa.

Prosimy o pisemną odpowiedź zgodnie z art. 244 § 1 w zw. z art. 237 § 1 KPA.

Źródło:

Dodajmy, że poprawy bezpieczeństwa domagają się również mieszkańcy południowej części Jedlni-Letnisko, przez którą przebiega kolejny odcinek drogi wojewódzkiej nr 699 (ul. Kolejowa, ul. Piotrowicka). Dotyczy to zwłaszcza okolic sklepu przy ul. Traugutta oraz kładki przy skrzyżowaniu ul. Kolejowej z ul. Piotrowicką. Na niebezpieczeństwo zwracają uwagę zwłaszcza rodzice dzieci przechodzących przez kładkę do szkoły. Byłoby dobrze, gdyby przy okazji projektowania chodników przy ul. Kolejowej uwzględnić również koncepcję budowy wyniesionych tarcz skrzyżowań i wyniesionych przejść dla pieszych.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Publicystyka. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Comments Closed

3 odpowiedzi na „Jak przeciwdziałać piratom drogowym? 5 lat temu były konkretne propozycje

  1. Ziom pisze:

    Powinna powstać ścieżka rowerowa Radom – Siczki !

  2. Jarosław Chlebny pisze:

    Wiele jest miejsc w naszej gminie, które wymagają uważnego przyjrzenia się naszych włodarzy, jeśli chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego.
    Ktoś, kto na przykład miał okazję przejechać się lub przespacerować pryncypialną ulicą Wrzosowa (od zjazdu z Kozienickiej, do Pallotynów, czyli jedynym wyasfaltowanym odcinkiem drogi), mógł zauważyć bardzo wzmożoną aktywność pieszych, rowerzystów oraz dzieci.
    Wiadomo, asfalt.
    I wózek z potomkiem łatwiej pchnąć i „napierać w pedał” tak nie trzeba, a i dzieciaki na wszelkiego rodzaju sprzęcie mają łatwiej (najwięcej jest, niestety, lokalnych demonów szybkości z rozwianym włosem na skuterkach komunijnych oraz odkrywców „dzikich terenów” na kładach i innych kateemach).
    Jest też dom opieki u Pallotynów, więc podopieczni bardzo często korzystają ze spacerów, głównie, co jest niestety przykre, na wózkach, pod opieką rodziny.
    Wśród całego tego bigosu krążą w tę i z powrotem odwiedzający swoich bliskich w tymże domu opieki, często karetki pogotowia i cały ruch lokalny.
    Tylko policji nie widać , bo posterunku „niet”
    W dni wolne od pracy dramatyzm sytuacji narasta.
    Cała droga ma „metr pińć” szerokości i kierowcy dwóch mijających się aut muszą wykazać się sporą kurtuazją.
    Jako mieszkaniec Wrzosowa z utęsknieniem wypatruję kogoś, kto pochyli się nad tym drobnym, ale uciążliwym problemem, bo populacja nam się starzeje, refleks nie ten co dawniej, a i dziećmi jakby ostatnio fajnie sypnęło – co widać na ulicy stanowiącej podmiot powyższych utyskiwań.
    Nie umiem podpowiedzieć jak, pewnie najlepiej byłoby wyasfaltować jeszcze kilka ulic, ruch by się dywersyfikował, ale pozostawiam tę kwestię do ewentualnego rozważenia naszym wspaniałym fachowcom z UG
    Pozdrawiam wszystkich serdecznie
    Jarosław Chlebny
    Wrzosów

  3. waldek pisze:

    Ksiądz chyba nie wie co robi. Zapomniał, że tu jest jeden człowiek z monopolem na dobre pomysły. Żeby się nie okazało, że proboszcz odejdzie na własną prośbą, bo „awansuje”. Ta aktywność proboszcza się na pewno wójtowi się nie podoba. Ale nic nie powie, bo tak wysoko nie skiknie. Będzie wspierał tę cenną inicjatywę, będzie szedł ręka w rękę dla dobra wspólnego.